30 June 2011

saja-saja: Bersih ...Bersihkan dulu mentaliti dan kepentingan.



 
Julai ini akan diadakan perhimpunan Bersih 2.0 untuk menghantar memorandum bantahan kepada Yang Dipertua Agung kerana tuduhan bahawa pilihan raya perlu dilakukan secara tulus. Ini tujuan Bersih yang sebenar di bawah pengerusinya Datuk Ambiga. Sebelum itu penulis mahu jelaskan bahawa penulis bukan seorang yang pro-kerajaan mahupun pembangkang, jauh sekali menyokong pemimpin daripada Permatang Pauh. Ikon  penulis minati merupakan Tok Guru Nik Aziz (Pas) dan Haji Hadi (PAS), Arwah Dato Razali (BN) dan lain-lain pemimpin tidak kira pembangkang mahupun kerajaan. Menjadi keutamaan bagi penulis hanya pemimpin yang boleh menggambarkan akhlak dan aura pemimpin yang sebenar dan mana. Maksudnya pilihlah pemimpin berdasarkan personaliti, akhlak, kepimpinan dan bukannya parti.  Tapi secara realitinya perkara itu agak sukar kerana calon yang dipilih bertanding atas tiket parti. 

Penulis jelaskan bahawa penulis akan sokong jika perkara itu layak untuk disokong dan diperjuangkan ada membawa kebenaran. Perjuangan itu akan diteruskan tak kira melalui bantahan atau mogok. Itu pun, sekiranya perkara berkenaan betul-betul memperjuangkan kebenaran. Tetapi jika berkepentingan, rasanya kita mungkin diperbodohkan. Berkait dengan Bersih, pendapat penulis isu ini hanya isu politik semata-mata. Pendapat peribadi penulis bahawa kedua-dua pihak ada isu, dan rakyat dipergunakan oleh pihak-pihak yang bukannya bertengkar untuk menegakkan kebenaran tetapi kepentingan politik semata-mata.

Di pihak Bersih, terdapat beberapa isu yang berbau politik dan bukannya perjuangan yang diperjuangkan seperti mana tujuan asal penubuhan Bersih. Buktinya beberapa kali pihak SPR datang berjumpa dengan bersih, tetapi Bersih seperti menidakkan sesuatu. Kedua, kenapa perhimpunan ini kemuncaknya sewaktu musim pilihan raya diibaratkan “around the corner”. Jika dilihat hanyalah promosi parti semata-mata mahu mempromosikan parti.

Pihak kerajaan juga sedikit mencurigakan. Ketakutan dan kebimbangan kepada ancaman pihak pembangkang menyebabkan kerajaan melaksanakan beberapa tindakan yang kurang bijak. Penipuan dan fitnah terus berlaku. Ekonomi masih di polisi lama, gaya dan corak kepimpinan semakin lemah berbanding zaman Tun Dr. Mahathir. Ini menyebabkan rakyat marah dan tidak berpuas hati. Gaya dan corak hidup pemimpin yang menghabiskan duit rakyat dan amalan rasuah masih terus berlaku di hadapan mata sejak zaman Dr.Mahathir. Teruk betul kerajaan, semakin lama semakin menjadi-jadi.

Jadi apa yang patut disokong??? Teringat kisah dan contoh pedoman, bagaimana kisah pemilihan pemimpin yang dilakukan seperti mana yang ditonjolkan dalam Islam. Kisah pemilihan khalifah selepas kewafatan Rasulullah merupakan pedoman yang terbaik untuk dicontohi. Mana ada parti seperti pemilihan Abu Bakar, Umar dan Khalifah yang lain. Yang ada hanyalah kepentingan kepada perjuangan dan amanah untuk menegakkan Islam dan tanggungjawab kepada rakyat. Kita diagungkan dengan demokrasi kerana beranggapan bahawa demokrasi adalah sesuatu yang adil. Tetapi kita perlu ingat ideologi demokrasi bukanlah sama seperti musawarah. Kerana hal itu menyebabkan tidak semua demokrasi itu baik.

Minggu lalu keluar dalam akhbar tentang cubaan menghidupkan fahaman komunis. Penulis tertarik kerana, dalam ketidakstabilan politik negara, ada pihak cuba menyelitkan fahaman komunis dalam sebuah negara yang berfahaman demokrasi. Bagi penulis, dunia demokrasi sekarang sama sahaja dengan fahaman komunis.  Demokrasi memperjuangkan ideologi “capitalism” dan perkara ini berlawanan dengan “communism”. Ideologi of democratic, it’s just a greedy scramble ideologi for wealth by the ruling classes. The democratic stand to lose everthing if their countries go communist. Because communists want to abolish private property altogerther. So the capitalist rulers desperately tried to halt the global spread of communism. And the communists, for their part, didn’t exactly stay true to their principles. They also just want to escape class-based society. Because once people have power, they stop caring about equality. It’s make the democratic and communism just same, and the victim are people.

24 June 2011

Pedoman : Sembahyang (shaf)



“Kalau seandainya manusia mengetahui besarnya pahala yang ada pada panggilan (azan) dan shaf pertama kemudian mereka tidak akan mendapatkannya kecuali dengan undian maka pasti mereka akan mengundinya. Dan kalaulah mereka mengetahui besarnya pahala yang akan didapatkan kerana bersegera menuju solat maka mereka pasti akan berlumba-lumba (untuk menghadirinya). Dan kalaulah seandainya mereka mengetahui besarnya pahala yang akan didapatkan dengan mengerjakan shalat isya dan subuh, maka  pasti mereka akan mendatanginya meskipun harus dengan merangkak.” (HR. Al-Bukhari no. 69 dan Muslim no. 437)

“Sebaik-baik shaf kaum laki-laki adalah di depan, dan sejelek-jeleknya adalah paling belakang. Dan sebaik-baik shaf wanita adalah paling belakang, dan sejelek-jeleknya adalah yang paling depan.” (HR. Muslim no. 440)

* Lelaki paling elok berlumba untuk mendapatkan shaf paling depan dan sebaliknya pula bagi wanita shaf yang paling baik merupakan shaf yang paling terbelakang. kerana shaf terbelakang akan mengelakan suara wanita daripada didengari oleh lelaki.




22 June 2011

Pedoman : Sembahyang

Dirikanlah sembahyang kerana dengan sembahyang itu dapat mencegah fasikh dan mungkar. Fasikh merupakan dosa-dosa yang menyebabkan perkara-perkara maksiat dan seks dan mungkar merupakan dosa-dosa yang berkait dengan dosa-dosa seperti mencuri, akhlak, sosial dan sebagainya.

Jadi bagaimana sembahyang dapat mencegah perkara mungkar. Di sini ulama membahagikan martabat sembahyang kepada beberapa bahagian dan salah satu daripadanya merupakan khusyuk .  sebab ada orang Islam yang bersembahyang tetapi tetap melakukan perkara mungkar, kerana apa. Kerana sembahyang orang yang jahil,sembahyang munafik, sembahyang ikut-ikutan, sembahyang yang tidak ikhlas. Jadi sembahyang yang paling elok merupakan sembahyang yang punyai wajah, iaitu khusyuk.

Orang yang bersembahyang merupakan orang yang tenang. Nabi pernah sebut, bahawa sembahyang itu merupakan “kuwatul aini” (ejaan mungkin salah) iaitu bermakna laksana buah hati ku yang sejuk. Oleh itu, orang yang khusyuk dalam solatnya akan sentiasa tenang sama ada daripada masalah atau segalanya.

Erti khusyuk, bermakna iaitu kehadiran fikiran iaitu setiap kalimah-kalimah yang kita ucapkan dalam sembahyang dan setiap perbuatan melahirkan kefahaman apa yang kita baca dan lakukan. Lahir kefahaman ayat-ayat yang kita baca. Ada satu lagi pendapat keselarian yang sempurna antara  kehadiran fikiran hati yang menyerah diri ketika beribadat, dipenuhi pula dengan  keghairahan yang tinggi untuk mengerjakan solat dan roh yang terikat dengan pencipta iaitu Allah. Dengan kata lain, orang yang khusyuk iaitu ingatan-ingatan yang hanya pada Allah, pada ayat-ayat Al-quran , yang berkait dengan sembahyang iaitu ingatan-ingatan yang berkaitan sahaja, itulah yang dinamakan khusyuk, manakala jika ada ingatan-ingatan luar, yang tidak berkaitan dengan sembahyang seperti yang diterangkan iaitu ingatan-ingatan luar ini merupakan satu perkara yang tidak khusyuk. Manakala menurut Dr. Yussof Qordowi (ejaan mungkin salah) mengatakan abhawa anggota solat memainkan tugasnya seperti rukuk dan sebagainya, mulut kita baca, telinga kita dengar apa yang kita baca dan otak menterjemah apa yang kita baca dan itulah yang dimaksudkan dengan keselarian yang disebut dalam perlakuan, tingkah laku, bacaan, dan sebagainya.