08 July 2011

Info : Edisi 1 "Hang Tuah"

 
Agama : Hukum pakai Loceng kaki
Islam melarang perbuatan itu kerana ia menarik perhatian orang sehingga terserlah perhiasan diri seseorang wanita. Manakala memakai gelang kaki berloceng bagi anak-anak perempuan yang masih kecil dan bertujuan untuk pengawasan pula adalah harus.

Kisah Pedoman : Kisah Rasulullah dan pengemis buta

"Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta yang hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya, dia selalu berkata, "Wahai saudara ku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya". Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya hingga baginda wafat. Setelah kewafatan Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.

Suatu hari Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya, "Anak ku adakah sunnah kekasih ku Rasulullah yang belum aku kerjakan", Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, "Wahai ayah engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah saja". "Apakah Itu?", Tanya Abu Bakar r.a. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata Aisyah r.ha.

Keesokan harinya Abu Bakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abu Bakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abu Bakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, "Siapakah kamu?". Abu Bakar r.a menjawab, "Aku orang yang biasa". "Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangi ku", jawab si pengemis buta itu. Apabila dia datang kepada ku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangi ku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan itu", pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abu bakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW. Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar r.a. dia pun menangis dan kemudian berkata, benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, dia tidak pernah memarahi ku sedikit pun, dia tetap mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, dia begitu mulia. Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya melafazkan syahadah di hadapan Abu Bakar r.a. Siapa yg dikehendaki ALLAH kebaikan, nescaya ia akan di berkefahaman mengenai agama.



*************************************************************************


Bahasa : Hang Tuah
Hang Tuah dipercayai menguasai lebih kurang daripada 12 jenis bahasa.

Komen Penulis : Fakta ini penulis petik daripada buku Bangsa, negara dan bahasa keluaran DBP tulisan Jeniri Amir.

Undang-undang : Kalau anda ditangkap Polis (Kad Kuasa)
Merah : Pegawai Polis yang digantung tugas. Beliau tiada kuasa untuk melakukan apa-apa terhadap anda. Anda boleh berlalu dari situ.
Biru : Berpangkat Inspektor dan ke atas.
Kuning : Berpangkat lebih rendah daripada Inspektor.
Putih : Polis Simpanan

Komen Penulis : Sesuai untuk yang nak pergi rusuhan atau mogok.Jadi boleh bersedia awal-awal.



*************************************************************************



Kesihatan : Jantung (Bahagian 1)
Jantung terletak di bahagian tengah dada di antara kedua-dua paru-paru dan bukan di bahagian kiri seperti disangka ramai. Apeks jantung yang menyentuh bahagian kiri dada membuatkan kita merasai denyutan jantung di bahagian itu. Ini menjelaskan salah tanggapan orang ramai mengenai kedudukan jantung. Saiz jantung dewasa besar sedikit daripada genggaman tangan. Beratnya pula antara 300 gram (gm) dan 400gm atau seberat satu tin minuman ringan.

Astronomi : Melepasi graviti
Roket di bumi memerlukan kekuatan tenaga selaju 11.2 km sesaat untuk melepasi tarikan graviti bumi, sebaliknya di bulan cuma memerlukan kekuatan selaju 2.4 km sesaat untuk melepasi tarikan graviti.

Komen Penulis : tahukah korang, di Laurentide Ice, Canada. Terdapat satu kawasan yang tarikan gravitinya amat rendah berbanding tempat lain. Dengan kata lain, Sesiapa yang pergi ke kawasan ini dia akan menjadi ringan walaupun dia agak gemuk..oppsss... terlepas cakap. Ini berlaku kerana kawasan ini mempunyai kepadatan tanah yang amat padat.Setiap objek mempunyai tarikan graviti dan kekuatannya dipengaruhi oleh kepadatan kandungan molekui dalam objek berkenaan. Tak caya, tanyalah pensyarah korang...akak bagi tahu je 

Teknologi : Luizsecurity (Internet)
Nama yang menggegarkan dunia internet. Sebuah kumpulan yang dianggarkan terdiri daripada 6 orang hacker yang bertindak menceroboh IP address web syarikat gergasi seperti SONY, dan menceroboh ruang alamat CIA, Senator US, penyiaran FOX dan lain-lain lagi. Kumpulan ini merupakan serpihan kumpulan Anonymous yang mula ditubuhkan pada tahun 2003. Ketua kumpulan Luizsecurity dipercayai bernama “Sabu” dan berasal daripada New York.

Komen Penulis : Kepada Anti Amerika Syarikat diluar sana teruskan usaha anda.


*************************************************************************


Luar Negara : Revolusi Iran
Revolusi Iran (Enghelab Eslami) merupakan sebuah revolusi yang mengubah kerajaan Iran daripada sistem pemerintahan monarki pimpinan Shah kepada sistem Republik Islam oleh Ayatollah Khomeini. Pertukaran ini dibuat melalui pungutan suara rakyat Iran diinspirasikan Ayatollah Ruhollah Khomeini, setelah beliau berjaya mengusir raja Iran terakhir, Shahn Mohammad Reza Pahlavi keluar dari Iran.

Revolusi ini adalah sebuah gerakan yang unik kerana kejayaannya mengejutkan seluruh dunia dan juga Amerika Syarikat (peristiwa penawanan kedutaan Amerika Syarikat oleh golongan pelajar universiti Iran di Taheran. Selain itu, revolusi ini bukan  berpunca daripada kekalahan dalam peperangan, krisis kewangan ataupun pemberontakan golongan bawahan mahupun tindakan ketenteraan seperti revolusi-revolusi lain dalam sejarah manusia. Revolusi Iran berlaku untuk menjatuhkan sebuah rejim dan rejim ini digantikan dengan sistem pemerintahan teokrasi yang diundi berdasarkan tahap kemuliaan seseorang itu.

Dalam Negara : Sejarah Wau rasmi setiap negeri
Sejarah Wau Merak di Johor umpamanya berasal dari Sulawesi dan sering dimainkan masyarakat Bugis selepas waktu menuai padi. Manakala, wau rasmi Kelantan dinamakan Puyuh, Selangor (Kapal), Perak (Seri Bulan), Perlis (Helang), Kedah (Kangkang), dan Negeri Sembilan (Seri Negeri). Terengganu pula gah dengan Dodo Helang dan Kelantan (Kebayak) selain Wau Daun dan Wau Kikik yang lebih dikenali sebagai layang-layang Melayu. Namun, hanya Wau Bulan dan Kucing dari Kelantan serta Jala Budi dari Kedah dianggap wau tradisional negara.

Komen Penulis: Lama tak main wau. Teringat tragedi wau penulis terputus sampai jatuh atas jalan raya.

Budaya : Masyarakat Minangkabau
Masyarakat Minangkabau merupakan masyarakat Matrilineal yang terbesar di dunia. Adat ini menyebabkan kaum lelaki Minangkabau merantau untuk mencari ilmu dan kemewahan melalui perdagangan. Kanak-kanak lelaki seawal usia tujuh tahun selalunya akan meninggalkan rumah mereka untuk tinggal di surau yang mana mereka akan diajar dengan ilmu agama dan adat Minangkabau. Apabila remaja pula mereka digalakkan untuk meninggalkan kampung halaman untuk mencari pengalaman di dunia luar agar mereka dapat menjadi seorang yang lebih matang dan bertanggungjawab kepada keluarga dan nagari (kampung halaman).

Komen Penulis : Kalau tak silap, awek-awek gadis Minangkabau cantik-cantik berlaka...ehem..ehem




*************************************************************************



Luar Negara : Forum PBB, Ahmadinejad “Singa Asia Barat”
Ahmadinejad yang sinonim dengan gelaran "Singa Asia Barat" sememangnya menantikan pentas antarabangsa seperti itu untuk mengecam tindakan pencabulan hak asasi manusia oleh kuasa-kuasa Barat. Ahmadinejad juga mengulangi kecaman itu sewaktu wawancara dengan beberapa stesen televisyen berbahasa Perancis di Switzerland, sehari selepas ucapan kontroversi itu.

 Ketika disogok dengan pertanyaan mengenai peristiwa Holocaust, Ahmadinejad dengan berani memulangkan soalan dengan bertanya di manakah sebenarnya peristiwa itu terjadi?"Seandainya peristiwa itu benar-benar merupakan sejarah, mengapa pula penduduk Palestin yang menjadi mangsa?" tegas Ahmadinejad.

Komen Penulis : Hidup perjuang anti Israel...i love U

Dalam Negara : Perhimpunan Bersih Vs Perkasa & PEMUDA.
Semua tidak boleh diharap. Semua ada tujuan politik. Wahai pembaca, jangan tertipu dengan parti pembangkang dan mahupun kerajaan. Semua ada agenda politik, bukan untuk bertujuan memperjuangkan hak rakyat.

Komen Penulis : Politik dunia, jangan terbawa-bawa......



*************************************************************************



Tokoh Pilihan kali ini : Recep Tayyip Erdogan (Perdana Menteri Turki)
Beliau merupakan penyokong kuat ekspedisi pelayaran flotilla ke Gaza iaitu satu misi kemanusiaan membawa bahan bekalan keperluan seharian untuk masyarakat Palestin. Beliau juga pernah mengeluarkan komen kritikan secara terbuka kepada perdana menteri Israel yang kebanyakan pemimpin negara Islam takut untuk keluarkan. Yang paling penting beliau anti Israel. 

Komen Penulis : Penulis pernah melihat rakaman beliau meninggalkan pentas sewaktu forum beliau bersama dengan perdana menteri Israel sehingga semua terkejut dengan tindakan beliau. Sewaktu itu, beliau membidas tindakan biadab Israel. Tengok dalam News BBC. di Astro

Kata-kata Tokoh pilihan : Tariq bin Ziyad
“seandainya pada hari ini kalian masih tetap sengsara seperti ini, tanpa adanya perubahan yang bererti, nescaya nama baik kalian pasti hilang, rasa gentar yang ada pada hati musuh pukla berganti menjadi berani. Oleh itu, pertahankan jiwa kalian”



*************************************************************************


Genre Sastera : J.M. Aziz (Derita seorang seniman) keluaran DBP, 1993.
Buku yang diterbitkan oleh DBP. Buku ini menghimpunkan beberapa catatan berkaitan pantun dan puisi penulis yang berasal daripada Terengganu ini. Walaupun buta dan hidup dalam kemiskinan. Bakat dan kesungguhan beliau untuk menulis puisi alam tidak pernah padam. Malah arwah Sudirman pernah menggunakan lirik karya beliau yang bertajuk “Penyu Menangis”.

Komen Penulis : Penulis Respect, respect dan kagum pada beliau. Beliau tidak mampu menulis, setiap sajak dan puisinya ditulis oleh anak-anak beliau. Beliau menghidap penyakit kusta.


*************************************************************************


Bahan Pilihan kali Ini : Molotov Cocktail Atau Bom patrol.

Bahan -bahannya : Patrol, Bekas kaca seperti botol 500 ml, Kain, Surat Khabar.

Langkah Pertama , tuangkan patrol ke dalam botol kaca sehingga 3\4 penuh. Kemudian, letakkan kain yang sudah direndam dengan patrol ke dalam botol. Pastikan kain di letakkan secara padat pada permukaan mulut botol. Kemudian balut botol dengan surat khabar. Baiklah puan-puan siaplah Bom Molotov coctail kita. Selamat memcuba..

Komen Penulis : Rasanya hari raya dah dekat, boleh cuba ye...



*************************************************************************


Tajuk : Tips tidur ketika kuliah

Komen Penulis : Kelebihanya anda tidak akan disedari ketika sedang tidur. Kelemahan, Anda perlu repeat subjek berkenaan sebab gagal dalam exam kerana terlalu banyak tidur dalam kelas.








*************************************************************************


Gadjet : Ipad 2 keluaran Apple inc
Menggantikan Ipad pertama dengan fungsi sistem yang lebih pantas iaitu 7 kali lebih laju dengan menggunakan cip A5, lebih nipis iaitu setebal 0.35 inci, dan baterinya mampu bertahan selama 10 jam. selain itu, ipad juga disokong dengan pelbagai perisian dan dianggarkan terdapat lebih kurang 90,000 applikasi iaitu berkali-kali ganda lebih banyak daripada perisian bagi Android. Terdapat dalam dua warna iaitu hitam dan putih.  Dijual pada harga pasaran serendah RM1499.00 untuk kapasiti 16G. 

Komen penulis : tengah kumpul duit nak rembat benda alah ini...tapi kena sabar dulu sebab duit nak guna untuk mengajar nanti.






______________________________________________________________________
****Sila tinggalkan komen, kerana selepas ini blog dentroleggerai akan ditulis dalam bentuk format ini. Komen berkaitan genre tajuk sama ada ekonomi, kisah-kisah pelik, kisah review movie, review artis ke dan sebagainya. Selain itu, segala maklumat yang dipaparkan di dalam blog ini diambil daripada himpunan maklumat internet, buku, dan akhbar yang penulis baca dan simpan.
______________________________________________________________________

2 comments: