04 February 2011

Komentar Buku : Travelog Haji karya Profesor Dr Muhd Kamil

Seorang sahabat baik, telah mengesyorkan sebuah buku berjudul Travelog Haji : mengubah sempadan iman karya Muhd Kamil Ibrahim. Katanya sebuah karya menarik untuk dibaca dan dibuat sebagai santapan rohani.Penulis akhirnya dapat membelinya di Pustaka Mukmin. Buku yang ini mengesahkan sebuah perjalanan seorang insan iaitu Profesor Dr Muhd Kamil (penulis buku ini) dalam menunaikan fardhu haji. 


Perjalanan yang penuh keinsafan dan mengubah haluan hidupnya untuk selama-lamanya, insya allah. Penulis cukup kagum bagaimana penulis buku ini, iaitu Profesor Dr Muhd Kamil menerangkan secara terang-terangan bagaimana kehidupannya sebelum, semasa dan selepas menunaikan fardhu haji. Beliau dengan berani menulis dan mengambarkan kejahilanya sebagai muslim yang tidak pernah menjaga solat, tetapi hidayah dan rahmat Allah itu amat luas dan sentiasa bercurah-curah. Kekayaan dan kesenangan hidup bukan penamat dan pemuas keinginan hati ini.

Terselit di hatinya satu kekurangan dan dahaga akan rahmat dan keredhaan tuhan. Walaupun, perjalanan cerita beliau disusun seperti satu perjalanan atau gambaran untuk menunaikan haji, tetapi jika pembaca membaca dengan lebih mendalam. Perjalanan itu lebih kepada perjalanan mencari kebahagian dan ketenangan diri. Dengan kata lain, buku ini merupakan buku motivasi dakwah bagaimana seorang insan biasa yang jahil mencari keredhaanya tuhanya, ditemani isteri yang sentiasa bersama dan mendoakan supaya suaminya berubah kepada kebaikan suaminya (untuk dapat isteri macam ini).

Memang best baca, setiap halaman isinya dipenuhi dengan luahan hati dan terasa begitu dekat jika dibaca. Luahan hati yang penuh keinsafan dalam menghitung kejahilan diri. Boleh berkaca mata waktu membacanya, helaian demi helaian jika tak tertahan boleh berderai air mata dibuatnya. Tapi biarlah air mata tu disimpan dulu, (biar air mata ini berguguran sepuas-puasnya di depan masjidi Haram @ Kaabah satu hari nanti). Tapi penulis tak menangis ye (batuk..batuk.....lelaki kena brutal.). Hahah...penulis cukup kagum dengn gaya penulisanya. Rasa cukup mudah difahami dan dihayati. Tersentak juga hati ini mendengar kisah-kisahnya, bagaikan terkena diri sendiri. Memang benar kata ustaz masjid kampung, manusia itu dijadikan fitrahnya untuk taat kepada Allah. Di mana hatinya itu sentiasa ingin taat. Tetapi sering kali diduga oleh hasutan syaitan yang bersumpah melalaikan manusia.

Ini buku kedua dibaca mengenai haji selepas buku satu lagi lupa namanya. Mesti adik yang kebas ini ( ini nak marah ni). Apa-apa pun penulis syorkan supaya membaca, jika keluar air mata atau tersentap hati sewaktu membacanya, mungkin itu tandanya hati kita masih belum mati sepenuhnya. Semoga hati yang mati bertukar menjadi hati yang sembuh dan sihat sepenuhnya. Insya allah. pasang niat untuk pergi Haji...Wasalam

No comments:

Post a Comment