08 January 2011

Saja-saja : 5 Petikan filem kegemaran..........( yang ku tonton lebih 5 kali)

No 5

Dialog yang touching: "The further you run from your sins; the more exhausted you are when they catch up to you."
(Inside Man movie)
Komen: Cerita ini best, kerana jalan cerita yang menarik. Sentiasa ada kejutan. 
Tidak membosankan kerana penonton perlu berfikir sepanjang masa. Cerita ini mengajar penulis, kebijaksanaa dan ketenangan mengatasi segalanya dalam menghadapi saat genting.

No 4


Dialog yang touching :"One big unicorn, strong and free"
"thought he was happy as he could be"
"Then three little kittens came around and turned his whole life upside down"
"They made him laugh"
"They made him cry"
"He never should have said goodbye"
"And now he knows he could never part"
"From those three litte kittens"
"that changed his heart"
(Despicable me movie)
*Komen: Penulis suka watak Agnes yang cute. Dapat anak macam itu memang best. Cerita yang mengajar apa itu hidup sebuah kelurga. Cerita ini mengajar penulis bagaimana sepinya kalau kita hidup seorang diri. Tetapi sekiranya ada orang disekeliling kita yang kita miliki, hidup kita akan lebih bermakna setiap hari.Jika kita sentiasa menghargainya sentiasa. Hati yang kosong(sunyi) akan terisi jika ada yang menyerinya.

No 3

Dialog yang touching : "Yesterday's the past, tomorrow's the future, but today is a gift. That's why it's called the present
(Kung Fu Panda Movie)
 Komen: Cerita best, selain wataknya yang cute dan comel. Cerita ini turut mengajar tentang erti keyakinan. Keyakinan pada diri sendiri. Setiap individu dilahirkan dengan pelbagai kelebihan dan bakat. kadang kala kita tidak tahu mengenai bakat yang ada pada kita. Bakat hanya akan terselah jika kita berusaha mencungkilnya dan yang paling penting kita perlu yakin pada diri kita. Bahawa kita juga istimewa. 

No 2

Dialog yang touching : "You got a dream, you got to protect it. People can't do something themselves, they want to tell you that you can't do it. You want something? Go get it."
(The Pursuit of Happiness Movie)
*Komen: Cerita memang sedih dan motivasi. Mengisahkan bagaimana pergorbanan seorang ayah terhadap anaknya. Cerita ini mengajar penulis bahawa kita boleh capai apa-apa kejayaan sekiranya kita berusaha mencapainya. 
No 1

Dialog yang touching : "I want what any princess wants. To live happily ever after"......"With the ogre i married" said Princes Fiona.
(Shrek 2 Movie)
*Komen : Kisah ini berkaitan perjalanan hidup seorang Orge yang kesepian. Hidupnya mula berubah apabila dia mula memberi ruang kepada orang disekeliling untuk menemani hidupnya. Jika kita membaca buku cerita kanak-kanak seperti Cenderalla, Slepping Beauti, dan lain-lain. Semua kisahnya ditamatkan dengan seorang puteri berkahwin dengan seorang jejaka yang kacak dan kaya. Tetapi cerita  Shrek ini menafikanya. Kebahagian itu bukan diukur dengan penampilan luaran yang menjadi kebiasaan semua wanita harapkan. Kerana memang tidak salah, manusia sentiasa inginkan yang terbaik untuk dirinya. Tetapi manusia tidak pernah memberi peluang kepada orang tanpa menilai diri seseorang selain melihat penampilan luaran.terlebih dahulu. Kerana perkara luaran (kecantikan) sering menjadi garis ukur utama setiap kali melakukan penilaian.  Sesiapa sahaja boleh bahagia, jika dia cuba memberi peluang kepada seseorang , sebelum terlebih dahulu menjatuhkan tanggapan terhadap penampilan luarannya. Itulah yang dibuktikan oleh seorang orge yang hodoh berkahwin dengan puteri cantik. Dia mampu hidup bahagi.ibarat bulan jatuh keriba. Teringin juga dapat gadis idaman seperti Shrek. Gadis yang tidak mementingkan kemewahan dan kekacakan seseorang. Haha. Penulis pun macam Shrek...hamba yang tiada apa-apa ..jadi kan best, kalau ada puteri idaman tu nak buka pintu hatinya...Kalau ada, ibarat bulan jatuh ke riba.Jadi berdoalah dan mintalah kepada Allah. Kerana hati-hati  manusia itu milik Allah....amin





1 comment: