15 January 2011

Saja-saja : Respon

Sakit mata kalau pakai dua screen yang berbeza. Tapi yang bestnya penulis dapat buat dua kerja dalam waktu yang sama. Satu buka Facebook dan saru lagi buka kerja. Malah kerja mengedit photoshop juga senang. Screen secondhand dibeli dengan harga yang murah.

Respon : To my friends...have faith yang berkaitan.

Sedih dengar dalam sebuah blog berkenaan. Kematian orang yang tersayang, memang menyakitkan. Apatah lagi dengan tiba-tiba. Teringat kisah seorang sahabat. Tiada sahabat yang penulis kenal yang baik dan sentiasa mengalah selain dia. Jika antara kami bergaduh dialah penyelesainya. Jika kami menunggu seseorang yang lewat selepas kelas, dialah orang kami tunggu. Jika siapa yang tidak pernah menyakiti hati kami, maka dialah orangnya. Seseorang itu tidak akan kita hargai dan rindui sehinggalah dia meninggalkan kita selama-lamanya.

Lepak dikedai sambil berborak-borak menjadi kebiasaan. Gelak dan ketawa silih bergantian. Tapi hanya tuhan yang tahu detik pertemuan dan perpisahan. Kami tidak mensyaki apa-apa kerana sudah menjadi kebiasaan dia selalu kuat berceloteh. Malam itu ada kelainan, dia seperti mempunyai tarikan. Setiap katanya kami dengar, hanya dia saja yang bercerita. Mungkin petanda malam kepada permulaan perpisahan. Malam kami mendengar suara terakhirnya, dan merasa salaman terakhirnya. Dia meninggalkan kami dalam tidurnya yang panjang keesokan harinya.

Kehilangannya bagai satu rasa lompang. Kami saling berpandang, tiba-tiba kami ramai-ramai saling berpelukan. Kami merasa kehilangan......Tiada lagi penyeri perbualan, tiada lagi pendengar setia kegelisahan kami, tiada lagi pendamai keadaan, tiada lagi yang akan kami tunggu kelewatan......

Lumrah alam dan kejadian. Setiap yang pergi akan kembali. Tiada apa yang ditinggalkannya hanya sebuah harta kenangan untuk kita simpan dan kenang. Penulis akui memang pedih rasanya perpisahan. Moga-moga tuhan meredhainya.

Baru sekarang penulis fahami keadaan sebenarnya. Penulis seorang orang luar yang tidak punya apa-apa kaitan. Memang betul blogger berkenaan kepada penulis, "You know me next to nothing".

1 comment:

  1. thanks follow me..try check balik link kat gambar follower..gambar anda takde link...susah org lain nak follow balik...

    ReplyDelete