23 December 2010

Info 101

 "Tahukah korang bahawa ahli-ahli sains di NASA tahu tentang kewujudan bakteria di planet  Marikh bermula pada bulan ogos, 1996, apabila seketul meteroid sebesar bola lisut jatuh ke Bumi daripada Planet Marikh. Bila Dilihat, terdapat tanda-tanda fossil bakteria di dalamnya."
Sumber majalah keluaran 1996. (Astonomi)


"Bilangan bintang-bintang  di angkasa lebih banyak berbanding bilangan pasir-pasir di muka bumi ini"
National Geographic keluaran 1999.(Astonomi)


"Tahukah bahawa kucing mula dijinakkan menjadi binatang peliharaan sejak 3000 tahun yang lalu sewaktu zaman firaun"
(Haiwan)


"Tahukah kamu bahawa Aldof Hilter membunuh diri dan isterinya sewaktu tertera Soviet Union mengepung kubunya di Berlin. Mayatnya dibakar diluar kubu oleh tenteranya. Bagi mengelakkan mayat berkenaan daripada dirampas. Tetapi wujud teori kospirasi bahawa Hitler tidak mati dan melarikan diri. Kerana, menurut keterangan saksi, sewaktu Hitler menembak dirinya. Tiada sesiapa yang melihatnya, dan mayatnya diusung dalam keadaan berbungkus. Teori mengatakan bahwa mayat berkenaan  ada milik orang lain bagi membolehkannya melarikan diri. "
(Sumber Discovery Channel: Hitler )

 "Tahukah kamu bahawa, penjajah Napoleon Bonaparte yang mencetuskan perang dunia pertama mati bukan kerana disebabkan peperangan. Tetapi disebabkan oleh keracunan Arsenik "
(Mustika)

"Tahukah kamu bahawa orang India dahulu tak makan masakan pedas.  Apabila cili atau lada dibawa masuk ke India oleh portugis. Mereka mula mengubah corak masakan mereka.Akhirnya lahirlah kari. "
(Sumber lupa)

3 comments:

  1. bro, apa kata kau hasilkan novel yang berkaitan dengan sains fiksyen..kau ada kekuatan iaitu minat dalam sains dan dalam masa yang sama bahasa kau mmg bravo la....tp novel malaysia lebih pada cinta2....aku rs klu lain dr yg lain pun mayb faisal tehrani....kau hasilkanlah satu....mana tau leh kalahkan harry potter ngan da vinci....

    ReplyDelete
  2. haha...aku pernah buat novel ala-ala komik Detective Conan dan Kindaichi Case Files. Pecah kepala cari idea dgn adik aku masa tu. Masa tu kita org gile comic penyiasatan. Kalau tak silap cerita pasal kes pembunuhan dalam bilik tertutup.Tapi aku lupa letak mana, lagipun dah bertahun-tahun.

    Alah ko pun boleh tulis,siapa-siapa boleh tulis asal dia rajin. hahahah. aku ni kadang2 malas

    ReplyDelete
  3. la...cari cepat2......geledah abis bilik kau..confirm jumpa...aku ada tulis gak..dr f4...tp aku x jumpa conclusion lg....aku dah 201 muka surat...ntah bes ke x...

    ReplyDelete