31 December 2010

Saja-saja : Boleh botak kepala macam ini..

Esok nak bertolak balik ke UPM malam ini berkemas semua barang. Aku macam biasa, ambil baju terus sumbat dalam beg pakaian. Lipat-lipat ala-ala cincai je, asal muat sudah. Dua adik perempuan aku ada dalam bilik aku, dia orang tengah guna laptop aku untuk serves internet. Macam biasalah buka youtube tengok kumpulan SNSD. Asal dia orang senyap dan tak buat bising-bising, baru aku izin dia orang guna laptop aku dalam bilik. Biasa kami guna deskop yang dekat luar je, tapidah hem, dua orang ini guna macam mana entah (sekali guna 5 jam macam mana tak rosak). Kemas-kemas barang aku terjumpa baju T-shirt yang masih lagi dalam plastik berbungkus elok, tak buka lagi. Aku pun lupa bila aku beli.

Aku     : Ni siapa nak baju ini (sambil tunjuk-tunjuk)
           (adik no 2 dan no 3 tengok, tapi macam tak berminat. Lepas adik bongsu lalu depan bilik. Aku pun   panggil)
Aku  : ko nak tak baju ini?
Adik bongsu : Tak apa, boleh gak (dia ini tak memilih)
Aku : Siapa nak sweater  ??
         (Adik no 2 dan no 3 tengok, buat reaksi selamba je)
Adik bongsu : bak sini lah.
Aku check lagi almari, terjumpa T-shirt  yang masih lagi dalam plastik, tak pakai.
Aku: Siapa nak baju ini. Baru lagi?
          (Adik no 2 dan no 3 tengok, buat reaksi tak berminat je)Aku tengok macam tak ada reaksi je. aku terus bagi ke adik bongsu. Kemudian dia pun masuk bilik dia.

Habis kemas almari, aku kemas barang-barang kecil.
Adik no 2: Along, nak Mp3 Sony tu...
Aku: Yang ini ke?? Nah ambil...(aku bagi tanda hadiah masuk maktab)
Adik no 3: Mana aci..Ain bagi...tak adil lah.
Aku: nanti Along belilah yang baru.
Adik no 3: Bila???
Aku: sem depan.
Adik No 3: Bila..lambat lagi..UIA dengan U along cuti tak sama. Sem depan tu lama lagi lah.(buat muka masam)
Aku : nak buat macam mana, sem depan lah.
Adik no 3: tak adillah macam ini.
Aku: Nah..ambil duit ini ganti Mp3 (buat keluar RM50). Cagaran supaya senyap, sem depan along beli.
Adik no 2: mana aci, anis boleh duit?? tak adil. Ain tak ada duit nak belanja dekat maktab nanti.
Aku : esh...nah ambil (aku bagi RM50 pada adik No 3)
Adik no 3: Ni lagi tak adil, ain boleh duit dengan mp3. Ini tak adil.
Aku : ambik ini (RM50), dah senyap.
Adik no 2: mana aci, dia boleh banyak. Tak kesian ke (buat muka sedih)
Aku : nah, ini last (Rm50).
Adik no 3: Ini nak protes ini. Ini tak adil namanya. Along sebagai abang kena adil. Bla..bla..bla..(Dia duduk bersyarahan)
Aku: Esh..dah bagi pun bising lagi. Kalau macam itu,bak balik Mp3 itu. Semua tak boleh.  (tunjuk tangan mintak dengan adik no 2)
Adik no 2: (Buat muka kesian)..tak baik, dah bagi mintak balik.
Aku: Tak apa sem depan along beli seorang satu.
Adik no 2: janji itu
Aku : ye..ye..(sambil hulur tangan mintak mp3)
Adik no 3: ains macam mana??
Aku : ye...beli gak nanti
Adik no 2: Janji itu..
Aku : kan dah kata, janji sem depan beli.
Adik no 2: kalau macam itu, yang mp3 ini kita orang kongsi dulu. Tapi ingat itu, sem depan along janji nak beli Ipod untuk kita orang.
Aku: Aik...dah yang mp3 lama itu macam mana.
Adik no 3: yang ini kita orang pegang dulu. Lepas along beli yang baru. kita orang bagi lah.
Aku: dah, along nak pakai apa??
Adik no 3: belilah yang baru??
Aku: Ikutlah...(Malas nak layan)
Dia orang senyum.*(tanda aku kena trip lagi dengan 2 orang ini. Aku belajar psikologi pendidikan pun boleh kalah.)

Kadang-kadang pening kepala jadi abang ini layan kerenah adik-adik. Boleh botak kepala aku macam ini. Kepada abang-abang diluar sana itu, teruskan berkhidmat untuk keluarga....hahaha

2 comments:

  1. hahahahahaaha.......rs nk tergelak terguling2....kena bulii kat umah ye, pak cik....

    ReplyDelete