30 December 2010

Saja-saja : Temuramah atau temuduga atau soalsiasat ??????



Aku servis kereta di Produa center tempat biasa aku servis. Lusa nak balik ke UPM, perjalanan jauh, jadi aku biasa servis awal. Hari ini sibuk sikit, banyak kerja perlu diselesaikan. Jadi aku hantar awal kereta itu, dekat pusat servis. Kemudian petangnya aku ambil balik. Sampai waktu petang, aku tumpang kereta mak aku. Dia drop betul-betul depan pusat servis itu. Aku pun masuklah dalam kedai terus menuju ke kauter bayaran. Selepas habis buat bayaran, pusat servis itu bagi aku satu  kupon percuma makanan. Jadi aku pun pergilah tebus kupon itu dekat kafe sebelah kedai itu, tak sampai 5 meter jarak kafe itu. Jadi aku makan dekat situ. Aku duduk meja bersebelahan dengan seorang wanita yang sedang bermain-main dengan baby dia. Aku tengok baby dia, cute jugak. Rasa nak gigit je pipi baby itu Aku pun senyum dekat baby itu Tapi mak baby itu berpaling dekat aku balas senyuman aku. Lepas itu aku senyum ala-ala senyum tawar. Muka mak baby itu, aku tengok macam iras-iras muka Nenek yang aku minat dan angau-angau sangat itu.  Aku pun berpaling muka dekat arah lain, malu padang lama-lama.

Lepas je habis makanan aku itu, aku pun capai kunci kereta.  Tiba-tiba datang ada seorang lelaki hampiri mak baby itu. Belakang dia ada 4 orang budak, 3 lelaki dan 1 perempuan semua kecil-kecil. Mungkin tak sekolah lagi. Nampak macam pasangan suami isteri. Ooo Aku agak ini mesti suami dia. Aku pun  berlalu menuju ke arah kereta aku, yang diletakkan betul-betul depan kafe itu. Aku pun buka pintu, tiba-tiba datang suami perempuan itu sambil dukung baby itu. Dia berjalan sebelah pintu kereta aku. Aku tak sedar, sebab sibuk baiki kerusi. Masa aku nak hidupkan kereta dan nak tutup pintu  kereta . Lelaki itu tegur aku. Dia berdiri sebelah pintu kereta yang aku nak tutup itu sambil dukung anak dia.

Suami : Dik (adik), AMM  buat dekat mana?
Aku: (Oooo...rupanya dia tertarik stiker AMM dekat cermin kereta aku itu). OOOo...Stiker itu saya buat dekat belakang pejabat sebelah RTM itu.
Suami: Berapa kena bayar??
Aku: Pendaftaran kalau tak silap RM100, lepas itu perbaharu RM75 setahun.
Suami: Kenapa tak servis kereta dekat AMM jee.
Aku: rumah dekat dengan pusat servis ini jee.
Suami: Ooo..duduk dimana.
Aku: dekat dengan bandar lah juga.
Suami: bukan AMM ada pusat servis kereta ke.
Aku: Saya biasa servis dekat sini je.
Suami: Bukan AMM itu untuk servis kereta ke??
Aku: taklah encik, saya buat untuk kecemasan. Saya biasa jalan jauh. Kalau rosak tengah-tengah jalan, senang sikit nanti.
 Suami: Ooo..maknnya 24 jam lah.
 Aku : Ye...
Suami: adik nama apa??
Aku: Nama saya.......Burhan
Suami: Belajar lagi ke?
Aku : Ye
Suami : belajar dekat mana??
Aku: UPM.
Suami: UPM??
Aku: dekat serdang itu.
Suami: ambik apa?
Aku: (aku dah mula melihat jam ditangan) cikgu je...
Suami : Cikgu sama macam IPGM ke??
Aku: Ye kot, lebih kurang lah
Suami: berapa tahun???
Aku: 4 tahun
Suami: lamanya 4 tahun.
Aku: pendidikan memang macam itu.
Suami: adik dulu sekolah mana??
Aku : sekolah..bla..bla
Suami: sekolah menengah pulak???
Aku: sekolah..bla..bla..bla..
Suami: budak matrik ke???
Aku: Tak lah budak STPM.
Suami: STPM, sekolah di mana ??
Aku: sekolah..bla..bla..bla
Suami: dah praktikal belum??
Aku: (Mood aku dah down, nak menjawab soalan-soalan yang overdose ini...*kata hati aku) Tak praktikal lagi, sem 8 baru praktikal.
Suami: Oooo..memang praktikal lambatnya, jadi memang tak praktikal langsung lah ni??
Aku: Upm dia buat praktikal sem akhir.
Suami: Mak adik keje apa???
Aku: (aku dah mula gelisah, apa ke sejadah tanya pasal mak aku ini...*kata hati aku ) Cikgu je bang...
Suami: Cikgu sekolah mana???
Aku: (jawab aku) bla..bla...bla...bla
Suami: Sekolah rendah ke menengah??
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Sekolah itu dekat mana ye??
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Apa nama mak??
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Ayah keje di mana??
Aku:(Bila dia masuk tanya ayah. Aku dah mula jawab sepatah-sepatah, tak tahan soalan banyak sangat) bla..bla..bla..
Suami: kerja dimana
Aku: bla..bla..bla
Suami: Bahagian mana??
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Ayah kerja lama dah ke???
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Bila dia nak bersara??
Aku: bla..bla..bla 
Suami: Apa nama ayah???
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Adik ada berapa orang adik beradik???
 Aku: (sedang mengucap...sabar..sabar. apa kaitan tanya soalan macam ini) 4 orang je bang.
 Suami: adik anak sulung ke??
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Adik-adik belajar lagi ke?
Aku: bla..bla..bla..
Suami: adik no satu belajar di mana??
Aku: bla..bla..bla.
Suami: dia ambil bidang apa??
Aku: bla..bla..bla..
Suami: adik no dua belajar mana??
Aku: bla..bla..bla..
Suami: no tiga pulak??
Aku:bla..bla..bla...
Suami: No empat pulak???
Aku: bla..bla..bla..
Suami: semua ambil pendidikan ke???
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Yang no dua nama apa???
Aku: bla..bla..bla..
Suami: Oooo...yang no tiga???
Aku: (sudah tidak tahan lagi, hampir gila di tanya soalan yang tak logik ini) aku pun jawab bla..bla..bla..bang minta maaf. Saya minta izin, dah lewat ini .(Lalu terus mencapai pintu untuk tutup. Kemudian lelaki itu pun berlalu. Aku terus start enjin, kemudian terus pecut.

 Tak logik langsung tanya soalan. Ini nak tanya pasal stiker AMM ke , nak buat soalselidik atau bancian pendduduk Malaysia ini. Soalan macam nak isi borang peribadi ini. Ini first time aku, orang yang tak kenali tanya soalan terperinci macam ini. Kalahkan orang yang nak ditemuduga dan siasatan polis ini. Aku pun tak tahu apa motif dia ni nak tanya soalan itu untuk apa. Cuma harap-harap bukan untuk tujuan jahat sudah. Jadi aku nasihatkan kepada sahabat, supaya berhati-hati diluar sana, jika soalan melibatkan perkara peribadi.

1 comment:

  1. hahaha..wei, dia nk jadikan kau calon menantu kut..kau kan slalu cakap kau tu muka mcm korea....klu aku awal2 dh angkat kaki....

    ReplyDelete