06 December 2010

Novel : Jalan-Jalan Pilihan - siri 1

Pancaran matahari mula bergeak ke barat. Menandakan waktu Zohor sudah hampir. Shariman memperlahankan kayuhan basikalnya, sambil matanya merenung tajam ke arah kereta wira di depan rumanhya.

"Itu kereta Cikgu Daud," kata Shariman sebaik sahaja turun dari basikal lama seperti zaman jepun yang uzur itu.

"Agaknya apa hajat Cikgu Daud datang tengahari macam ini," kata Shariman dalam hatinya sambil memunggah seguni ubi benggala yang digalinya tadi.

"Masuk pintu dapurlah, agaknya cikgu ada diruang tamu tu," kata Shariman lagi. Dia meletakkan guni ubi itu di depan pintu. Sambil tangan kirinya menanggalkan kasut getah yang berselut itu. Shariman terus menaiki tangga dapur sebelum melangkah perlahan-lahan ke ruang tamu. Dia tidak mahu langkahnya itu mengejutkan tetamu yang sedang berbual itu.

"Cikgu!" tiba-tiba ucap Shariman dengan lembut. Dia terus melangkah ke arah Cikgu Daud sambil kedua-dua tangannya disapu-sapu ke bajunya. Dia tidak mahu tangannya mengotori tangan cikgunya itu. Shariman terus menghulurkan tangan kepada Cikgu Daud.

"Panjang umur kamu Man, kami baru sebut nama kamu tadi," ucap Cikgu Daud sambil menyambut tangan Shariman.

"Cikgu Hayati pun ada, " kata Shariman apabila terpandang kelibat Cikgu Hayati yang duduk disebelah Mak Esah.

"Rajin kamu turun ke dusun , Cikgu rasa, kamu boleh jadi petani moden, satu hari nanti," balas Cikgu Hayati sambil tersenyum.

"Esh, tak adalah cikgu, saja je, lagi pun sekarang musim buah tengah nak ranum," kata Shariman sambil tersenyum. Dia terus duduk dikerusi dihadapan Cikgu Daud.

"Man, tujuan cikgu datang ini. Cikgu nak tanya pada Man. Betul ke kata Ali, yang kamu dah tak  mahu sambung belajar lagi. Betul ke Man? " soal Cikgu Daud.

Shariman terus tunduk. Dia tahu perkara itu akan sampai ke pengetahuan cikgunya itu.

"Cikgu rasa, keputusan STPM kamu cemerlang Man. Man, rugi kalau kamu tak sambung belajar," ujar Cikgu Daud lagi.

Shariman tahu, harapan Cikgunya itu begitu tinggi. Kalau tak, manakan di kelas dulu dia selalu dipuji-puji oleh Cikgu Daud setiap kali memperolehi markah tertinggi dalam subjek Ekonomi. Sekarang dia terpaksa mengecewakan harapan cikgu.

Shariman mengaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Rasa serba salah menganggu fikirannya. Dia perlu mencari cepat alasan. "Saya rasa...sijil STPM dah cukup cikgu, " .

"Man...STPM ini sebagai pembantu saja, bantu orang untuk sambung belajar lagi. Kamu tak mahu ke masuk U. Man dekat luar sana, ramai yang berlumba-lumba nak masuk U. Rugi Man...". pujuk Cikgu Daud. 

Shariman merenung wajah Mak Esah. Kemudian dia berpaling kembali memandang wajah Cikgu Daud seperti mendapat kembali kekuatan untuk berhadapan dengan renungan cikgunya itu.

"Cikgu...saya tak mampu. Saya ini bukan datang daripada orang berkemampuan cikgu. Belajar di universiti tu perlukan wang yang banyak.Kos hidup dekat sana tinggi. Saya rasa...saya tak berkemampuan cikgu." kata Shariman dengan lembut dengan harapan cikgunya menerimannya..

Cikgu Daud mendengus perlahan. Tetapi dia masih belum lagi mahu mengalah.

"Macam ini Man, setakat duit untuk ke universiti nanti kamu jangan risau. Rasanya  pejabat zakat ada menyediakan sumbangan wang untuk pelajar kurang berkemampuan ntuk melanjutkan pelajaran. Cikgu rasa , cikgu boleh tolong usahakan untuk kamu, " pujuk Cikgu Daud. Dia mengharapkan Shariman mengubah keputusannya itu.

"Man, Ummi pun fikir macam Cikgu katakan tu. Ummi rasa baik Man sambung belajar. Man fikirlah betul-betul." ujar Mak Esah dengan lembut.

"Tapi cikgu..." kata Shariman tiba-tiba.

"Tapi apa Man?" balas Cikgu Daud.

"Saya tak sampai hati nak tinggalkan Umi tinggal seseorang dekat rumah ni. Siapa nak tolong Ummi di dusun tu nanti. Lagi siapa nak jaga kalau umi sakit." kata Shariman sambil merenung wajah Mak Esah.

Mak Esah hanya tersenyum."Man janganlah bimbang. Ummi tahulah jaga diri Ummi. Umi ini kuat lagilah Man." balas Mak Esah.

Hati Shariman masih keberatan. "Tapi Ummi...."kata Shariman lagi.

"Tak ada tapi-tapinya lagi Man. Ummi sebenarnya harap Man sambung belajar lagi. Ummi rasa Man patut dengar nasihat Cikgu." kata Mak Esah lagi.

"Kalau macam tu. Esok cikgu nak kamu datang ke sekolah. Cikgu tunjukkan macam mana nak isi borang permohonan zakat tu," Kata Cikgu Hayati.

Shariaman tertunduk bagaikan seorang pesalah yang baru kalah dalam perbicaraan, dia akhirnya mengalah. Dia hanya mampu mengangguk.

"Kak, saya minta diri dulu. Lagi pun, waktu Zohor dah lama masuk ini." ujar Cikgu Daud, kemudian berpaling ke arah Cikgu Hayati seperti memberi isyarat untuk beredar.

Cikgu Hayati seperti mengerti. "Kak Esah, Yati minta diri dulu ye." ucap Cikgu Hayati sambil menghulurkan tangan kepada Mak Esah.

"Cikgu tak nak makan dulu ke." ujar Mak Esah sambil menyambut tangan Cikgu Hayati.

"Tak apa lah Kak Esah. tak payah susahlah kak." balas Cikgu Hayati.

Cikgu Hayati dan Cikgu Daud bangun dan berlalu menuju ke pintu sambil di iringan oleh Sharimana.

......bersambung

No comments:

Post a Comment