23 December 2010

Saja-saja 3


Mengemas bilik, terjumpa buku-buku lama berkaitan sains.  Buku-buku itu penulis beli sejak 12 tahun yang lepas, sewaktu disekolah rendah dan menengah dan mula mengumpulnya sehingga sekarang. Cuma sekarang lebih banyak membeli buku-buku berbentuk bahasa, pendidikan dan sejarah.
 (Buku dah berhabuk)

Penulis masih ingat, kalau dulu penuh rak dengan buku-buku sains. Bidang sains yang paling penulis minat, bidang astronomi, kejuruteraan, tumbuhan, haiwan dan teknologi. Tetapi lemah sikit dalam bidang anatomi, biologi dan kimia. Juga sangat lemah dalam memahami pengiraan formula. Mungkin masa form 4 dulu patut ambik aliran kejuruteraan, bukannya sains tulen.  Hahaha. Tapi mungkin kekuatan dan kelebihan lebih kepada aspek pemahaman atau logik thinking. Kerana sains bagi penulis juga melibatkan sedikit pemahaman, dan bukan hanya bergantung kepada pengiraan semata-mata. Dalam sains itu mempunyai banyak teori dan setiap teori saling berkaitan. Jadi kita perlu memahami setiap teori dan bagaimana ia berfungsi .

Mungkin sesetengah sahabat tak tahu, sewaktu kecil-kecil dulu sampai tingkatan 4, cita-cita nak jadi astronomi. Penulis masih ingat, pernah ada sahabat lelaki terkejut, dia ingat penulis budak bahasa jee. Bila penulis berdebat teori masa yang diperkenalkan oleh Albert Einstein berkaitan ruang, bahawa kita boleh jump daripada Bima sakti  kepada bintang-bintang lain macam dalam tv itu yang dikenali sebagai worm hole dia tak percaya. Memanglah diakui jarak antara bintang-bintang melibat jarak yang diukur dengan kelajuan cahaya. Contoh jarak antara bumi dengan bulan jaraknya 2 saat kelajuan cahaya dan jarak matahari dengan bumi lebih kurang 4 minit kelajuan cahaya. Satu saat kelajuan cahaya bersamaan 2000 batu.  Tetapi Einstein pernah kata bahawa angkasa ini sifatnya seperti sarang labah-labah. Kalau ada teknologi dan tenaga  kuat  bersamaan satu letupan supernova (bintang yang mati) dengan tenaga itu kita boleh cipta satu worm hole yang boleh menjadi jalan pintas. Contohnya sarang labah-labah, kalau sarang itu tegang mesti diameter keluasannya luas. Jadi jarak Antara titik A ke B jauh. Tetapi bayangkan kalau ada beban di tengah-tengahnya. Sarang berkenaan akan melentur ke bawah. Dan diameter keluasannya akan berkurangan. Jadi jarak titik A dan B menjadi semakin dekat untuk dihubungkan. Teori ini sama dengan teori worm hole. hahah. Terganga mulut dia bila dengar. Itu mujur dia tak tanya lagi nama-nama bintang. Bukan setakat nama bintang, nama sesetengah satelit dan planet serta fungsinya pun penulis tahu. Malah jenis-jenis haiwan dan  sejarah lagi lah y penulis boleh terang sikit-sikit. haha. Lagi terganga dia. Bukan semata-mata bahasa. Haha.

Astrafirullah, mengucap-mengucap tak baik riak..haha. Saja je gurau. Sebab terfikir, manusia ini hanya menggunakan tidak lebih daripada 10% kemampuan otak, selebihnya 90% tidak digunakan sepenuhnya (Malas nak terang kenapa otak bersifat bendalir dan bukan pepejal uang itu post lain). Seperti mana lahir istilah-istilah profesional. Istilah profesional sebenarnya merujuk kepada seseorang yang hanya menpunyai satu kemahiran dan dia betul-betul mahir dengan kemahiran berkenaan sahaja.  Bagi penulis, ada kelebihan dan kelemahannya. Kelebihan, dia memang mahir dan arif dengan jurusannya. Tetapi kelemahan, tiada berlaku perkembangan ilmu diluar bidangnya. Kalau kita tengok Leonardo de Vinci, pemikirannya lebih kepada konsep universal thinking. Dia tidak terikat oleh mana-mana bidang, yang penting bidang itu merupakan bidang yang bersifat ilmuan dan membiarkan minatnya menerokai bidang-bidang berkenaan.

Sebab itu, kadang-kadang penulis bimbang, sama ada subjek di universiti yang penulis ambil ini sesuai atau tidak dengan jiwa diri penulis. Tapi, kadang-kadang kita kena berfikir positif. Walaupun bahawa ia bidang bahasa, tak semestinya ia terikat dengan bahasa dan sastera semata-mata. Dalam bahasa boleh juga diselit kan unsur sains. Contonya, tahukan kamu semua bahawa bahasa juga merupakan salah satu cabang perubatan. Pernah tak dengar, teknik pukau atau hipnosis. Teknik ini mengunakan bahasa sebagai medium pujukan untuk menyakinkan pesakit atau membawanya ke alam bawah sedar. Kalau tak silap, penulis lupa sumber daripada mana. Teknik ini digunakan bagi mengurakan rasa sakit sewaktu pembedahan. terutama  pembedahan mencabut gigi. Teknik ini popular pada abad ke 1700 dan 1800 di eropah. Malah bahasa juga digunakan pakar psychiatrist untuk merawat pesakit, bukan semata-mata bergantung kepada pengambilan ubat. Tahukah kamu bahawa mempelajari dan menguasai lebih daripada 4 bahasa mengurangkan risiko untuk mengalami penyakit nyayuk atau azimer. Malah dalam teknologi ada juga bahasa. Contohnya codeing atau bahasa atur cara program untuk menghasilkan perisian juga menggunakan bahasa. Walaupun bahasa yang  digunakan ringkas, tetapi ia juga boleh diambil kira sebagai bahasa. Semua itu penulis dapat bila baca-baca buku sains dan kaitankan dengan bahasa. jadi kadang-kadang kita kena berfikir positif. Walaupun tidak mempelajari sains secara khusus, tetapi skop basic knowladge atau pengetahuan kita mesti luas. Sebab pengetahuan itu ada dimana-mana.  Dalam bahasa ada sains, dan dalam sains ada bahasa. Jadi seronok bila pengetahuan kita diluaskan dalam pelbagai bidang. Dan rasanya tak rugi kalau kita membaca buku lebih daripada skop yang kita pelajari.

3 comments:

  1. well done, bro!!! aku pn ternganga baca post kau..huhu..keep it up...

    ReplyDelete
  2. Alah,kalau ko malas membaca, ko tengok je Discovery Channel bro...situ mcm2 ada.

    ReplyDelete
  3. tgk tv pun malas gak..tdo jek bes..huhu dasar pemalas la...

    ReplyDelete