19 December 2010

Jom Sembang Topik : Malaysia tetap hormati ajaran Syiah di negara lain.

  Malaysia sentiasa terbuka dalam hubungan diplomatik dan mengiktiraf fahaman Syiah yang diamalkan oleh negara-negara Arab seperti Iran, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Bagaimanapun, beliau berkata kerajaan tetap mengharamkan fahaman Syiah diamalkan di negara ini ekoran terdapat beberapa faktor yang boleh mengelirukan orang Islam dan bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah yang diamalkan oleh rakyat Islam di Malaysia.

"Jika ada dua mazhab di negara ini mungkin akan berlaku pertumpahan darah kerana masyarakat Islam berbeza pendapat seperti yang berlaku terhadap masyarakat Islam Pakistan dan Iraq.

 (Petikan http://www.malaysiakini.com/news/151198)

Penulis Terbuka laman web MalaysiaKini.com, ada satu artikel bertajuk  Malaysia tetap hormat ajaran Syiah di negara lain. Walaupun penulis menghormati dan kagum dengan tokoh Iran, Mahmoud Ahmadinejad dan Ayatollah Ruhollah Khatami. Tapi tidak bermakna penulis mengiktifar agama ini. Pengiktirafan cuma pada corak peribadi sesetengah individu dalam fahaman ini. Kerana kagum dengan sifat zuhud dan amanah pada jiwa mereka berbanding sesetengah pemimpin dalam dunia Islam yang sebenarnya dan bukan pada fahaman Syiah mereka. Nabi s.a.w pernah berkata  bahawa Umat Islam ini pula berpecah kepada tujuh puluh tiga.Tujuh puluh dua daripadanya dalam neraka cuma satu sahaja dalam syurga.  Iaitu ahli sunnah waljamaah.


Ahmadinejad tidak kisah tidur dimana-mana. Kerana dia sudah biasa hidup secara sederhana. Tidak seperti pemimpin-pemimpin dunia lain, mahupun pemimpin daripada negara Islam.


Kalau ikut sejarah Puak ini berpendapat bahawa Saiyidina Ali sahaja yang berada di pihak yang benar.Puak ini jugalah yang menyatakan bahawa Ali yang berhak memegang jawatan khalifah.Mereka merasakan sesiapa sahaja yang memusuhi Saiyidina ‘Ali semata-mata ingin merebut jawatan tersebut adalah dikalangan orang-orang yang zalim.Lebih keterlaluan dan melampau mereka dengan mudah berpendapat bahawa Saiyidina Ali adalah orang yang paling layak menerima perlantikan sebagai khalifah islam terlebih dahulu berbanding Saiyidina Abu Bakar,’Umar dan Uthman selepas kewafatan Rasulullah S.A.W.

Penulis pernah terbaca buku bertajuk Himpunan kisah-kisah benar : antara keberanian, kepalsuan & kepahlawanan terbitan Pustaka Ilmi (1998). Tertarik dengan kisah pembunuhan Sayyidina Husain di Karbala. Pembunuh yang membunuh Sayyidina Husain mengikut buku ini merupakan Syiah Kufah melalui Abu mikhnaf lut bin yahya dan konco-konconya. Penulis masih ingat kata-kata ustaz Masjid Ladang sewaktu kuliah Maghrib. Dia pernah berkata, ada kawanya daripada golongan syiah bergegas pulang ke Iran, pada tarikh berkenaan. Padahal dia berada di Mekkah ketika itu. Dia bertanya kenapa, dia berkata bahawa dia ini merayakan perayaan Syiah. Dan bagi pengikut Syiah, Iran lebih menjadi keutamaan daripada Mekkah.  Pada 10 Muharram puak Syiah Kufar akan menyabut satu  perayaan dimana mereka akan menyeksa diri sebagai tindakan penyesalan  yang mereka lakukan. Perayaan ini dianggap sebagai menghapuskan dosa mereka.


Sedang menyebat diri mereka sendiri.

Perayaan ini merupakan hari penyesalan pengikut Syiah di Kufah setelah mereka membunuh Sayyidina Husein di Kufah. Ini di mana, merekalah yang menjemput al-Husein ke Kufah kemudian menipu cucu Rasulullah lalu membunuhnya. Ini dijelaskan dengan nyata oleh penulis Syiah Muhsin al-Amin dalam kitabnya A'yan al-Syiah dan Mula Baqir al-Majlisi dalam kitabnya berbahasa Parsi ; Jila' al-Uyun. Kelompok yang telah membunuh al-Husein ini dikenal dalam sejarah sebagai golongan 'al-Tawwabun' (orang-orang yang menyesal). Syiah telah mempropaganda kononya khalifah Yazid bin Mua'wiyah sebagai pembunuh al-Husein dengan meriwayatkan hadis palsu dicipta oleh mereka.

_______________________________________________________________
**Penulis yang menulis ini pun bukan manusia yang sempurna. Anggaplah post ini sebagai perkongsian pendapat kepada diri saya dan sahabat. Kerana mengeluarkan post yang berbentuk isu keagamaan, sedikit membimbangkan berbanding post genre lain. Kerana bimbang pembaca tersalah memahaminya. Oleh itu, jika ada ilmu yang lebih tepat dan perkara itu bertentangan dengan kenyataan saya, dimana sumber itu bersumberkan daripada  orang  yang lebih berilmu. Jadi berpeganglah pada ilmu itu, dan jangan pada saya . Kerana saya juga hanya insan yang jahil dan banyak yang perlu belajar.


No comments:

Post a Comment